Rozmowy
Adama Michnika z Aleksiejem Nawalnym są poprzedzone wstępem i dwoma
przedmowami. Wstęp Wacława Radziwinowicza wydaje się potrzebny. Stanowi bowiem,
tak to ujmijmy, wprowadzenie społeczno-polityczne do zaprezentowanego czytelnikom
tekstu. Dowiadujemy się o organizacji spotkania dwóch bohaterów publikacji oraz
o trudnościach, które trzeba było przezwyciężyć. Krótkie przedmowy autorstwa
Michnika i Nawalnego wydają się jednak w takiej formie czymś zbędnym.
Kompozycyjnie dużo sensowniejsze byłoby umieszczenie tekstu poprzedzającego,
podpisanego nazwiskami obu dyskutantów. Oddzielne wypowiedzi brzmią trochę
sztucznie, przypominają nieco swoim stylem oficjalne wypowiedzi, zaś wnioski
zaakcentowane w obu tekstach są podobne: warto było się spotkać i rozmawiać
oraz warto dążyć do zbliżenia między Polską a Rosją. „Dialogi” to publikacja w
dużej mierze reagująca na to, co jest „tu i teraz”. Nie mamy więc do czynienia
z rozbudowaną, wielostronicową diagnozą historii i współczesności kontaktów
polsko-rosyjskich i roli odgrywanej przez oba państwa w Europie i na świecie. Chodzi
raczej o zwrócenie uwagi na różnice i podobieństwa losów oraz na konieczność
czerpania z sąsiedzkich wzorców. Choć Adam Michnik i Aleksiej Nawalny
rozmawiają jak partnerzy, widać również, że obserwujemy w tym wypadku wymianę
zdań między mistrzem a uczniem, osobą bardziej i mniej doświadczoną, kimś, kto
może sięgać do przeszłości, i kimś, przed kim stoją dopiero zadania w
teraźniejszości. Nie chodzi, oczywiście, jedynie o różnicę wieku i o używanie
formy „ty” przez Michnika i „pan” przez Nawalnego. Najistotniejsze jest
zderzenie poprzez to spotkanie dwóch różnych pokoleń walczących o wolność i
wierzących w to, że na ich oczach świat może się zmienić. Jednak rozmowa ta
okazuje się nie tylko próbą zdiagnozowania tego, co miało miejsce w Polsce,
kiedy upadał komunizm, i tego, co działo i dzieje się w Rosji. W tle obecne
jest pytanie o granice i możliwość wybaczania swoim wrogom, o renegocjowanie
wpływów z tymi, którzy wcześniej mieli wszystko, o rolę Kościoła katolickiego i
Cerkwi prawosławnej, o manipulowanie ideami przez możnych tego świata, o
istnienie cech typowych dla narodu i o granie stereotypami. Widać również
postulat konieczności określenia się i zabrania głosu w sprawie pamięci i
zapomnienia, zarówno w kontekście lustracji, jak i idei destalinizacji. Warte
uwagi.
Adam
Michnik, Aleksiej Nawalny, Dialogi, oprac. Pawieł Puczkow, Wacław
Radziwinowicz, przeł. Agnieszka Sowińska, red. Paweł Goźliński, Wacław Radziwinowicz,
Wyd. Agora, Warszawa 2016.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz