Teksty
Stanisława Barańczaka poświęcone kulturze masowej i popularnej to lektura
obowiązkowa nie tylko dla tych, którzy cenią twórczość wybitnego poety i
literaturoznawcy. Z zachwytem powrócą do tych utworów ci, którzy kiedyś je
czytali, ale też chętnie po nie sięgną ci, którzy interesując się szeroko
rozumianą rozrywką oraz kulturą, określaną mianem niskiej. Choć Barańczak
odwołuje się do praktyk, które dzisiaj wydawać się mogą historyczne, to jednak
poprzez celność spostrzeżeń, uniwersalność niektórych dostrzeżonych zachowań i
powtarzalność wielu wspólnotowych działań rozpoznania te okazują się adekwatne
także do dzisiejszych czasów. Warto w tym kontekście czytać chociażby
rozważania dotyczące emocji związanych z piłką nożną czy refleksje dotyczące
przenikania kultury artystycznej z popularną oraz przeniesienia punktu
ciężkości na czytelniczy odbiór. Barańczak nie ukrywa, że kluczowe okazuje się
to, co umiemy i możemy z tekstem zrobić. Dzieła pozostawiające czytelnika w
umysłowej bierności z pewnością nie należą do interesujących, natomiast te,
które intelektualnie go pobudzają, nawet jeśli są częścią kultury masowej,
zasługują na poważniejszy namysł. Wielbicieli powieści kryminalnych z pewnością
uraduje fakt umieszczenia w tomie tekstów poświęconych powieści milicyjnej i
jej specyfice. Te kanoniczne już dzisiaj ustalenia zaskakują swoją świeżością,
nie przestają zadziwiać błyskotliwością, uderzają erudycyjnością. Barańczak,
pisząc o kulturze, nie traci z oczu jej perswazyjnego charakteru, ujawniającego
się zarówno w języku, jak i w sposobie konstruowania bohaterów oraz relacji wiążących
ich z otoczeniem. Teksty zamieszczone w tomie to także przykład felietonów i
esejów, które właściwie się nie starzeją. Mają więc w sobie to nieuchwytne „coś”,
co powoduje, że nie tracą na aktualności i pozostają reakcją na „dzisiaj” także
wtedy, gdy nadchodzi „jutro”.
Stanisław
Barańczak, Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej,
wybór, opracowanie i posłowie: Adam Poprawa, Wyd. Ossolineum, Wrocław 2017.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz