„Antologia
studiów nad traumą” to pozycja obowiązkowa nie tylko dla tych, którzy
specjalizują się w badaniach nad Zagładą. To również intrygująca inspiracja do
nowych dróg interpretacyjnych oraz pretekst do dyskusji dla tych, których zajmuje
problematyka ludobójstwa, kulturowego postrzegania zbrodni, wpisania świadectw
w nierozerwalną grę pamięci i zapomnienia, wreszcie popkulturowego
zawłaszczania niektórych wizerunków i sposobów narracji. Teksty zamieszczone w
tomie można więc uznać za uniwersalne w swojej wymowie – nawet jeśli dotyczą
konkretnego, szczegółowego zagadnienia, da się je odnieść do szczerszych
kontekstów i wykorzystać do wpisania danego problemu w przestrzeń znaków
mówiących inaczej, zaskakująco, w nieoczywisty sposób. Antologia intryguje już
na początku za sprawą refleksji nad różnymi sposobami definiowania traumy, jej
rozróżniania i umieszczania na tle zagadnień, dzięki którym wybrzmiewa mocniej
lub zaczyna być wymazywana. W książce natkniemy się na przykład na rozważania
dotyczące emocjonalności pamięci powiązanej z traumatycznym doświadczeniem
(Bessel A. van der Kolk, Onno van der Hart, Natrętna przeszłość: elastyczność
pamięci i piętno traumy), na wątek powiązania woli widzenia z traumą, a więc na
rozważania dotyczące fotografii (Ulrich Baer, Ku spojrzeniu demokrytejskiemu),
na opis pionierskich badań nad fotografiami z miejsca zbrodni i wpisanymi w nie
relacjami władzy związanymi z udostępnianiem zdjęć (Henry Bond, Twardy dowód),
na refleksje dotyczące filmu i tego, na ile pokazana w nim trauma bliska jest
tej doświadczonej (Joshua Hirsch, Postmodernizm, drugie okolenie i międzykulturowe
kino posttraumatyczne), na próbę analizy współczesnego horroru jako opowieści
kompensującej traumy historyczne (Adam Lowenstein, Moment alegoryczny), na przemyślenia
dotyczące seryjnych morderstw i związków miedzy katem a ofiarą (Mark Seltzer,
Kultura rany). Pozycja obowiązkowa.
Antologia
studiów nad traumą, red. Tomasz Łysak, przeł. Tomasz Bilczewski, Katarzyna
Bojarska, Jan Burzyński, Anna Kowalcze-Pawlik, Agnieszka Rejniak-Majewska, Wyd.
Universitas, Kraków 2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz