Publikacja
Tomasza Żaglewskiego to wyrazisty i bardzo interesujący głos na mapie namysłu
nad miejscem komiksu we współczesnej popkulturze oraz nad gatunkowym uwikłaniem
komiksu i filmu. W centrum opowieści, co zostaje zaakcentowane w tytule, jest
superbohater oraz różne jego odsłony kinowe. Autor ze znawstwem porusza się po
analizowanym zagadnieniu. Nie tylko wykazuje się znajomością wielu kontekstów
towarzyszących ekranizacjom komiksów, w których na plan pierwszy wysuwają się
superbohaterowie, ale i z zaangażowaniem opowiada o świecie, który towarzyszy nam
współczesnym, lecz niejednokrotnie jest lekceważony. Żaglewski nie ukrywa, że
pojawiają się liczne uproszczenia w odbiorze kina komiksowego oraz że częste
jest traktowanie epitetu „komiksowe” jako czegoś, co sugeruje banalność,
uproszczenia oraz jednoznaczność interpretacyjną. Zaproponowane przez badacza
analizy odsłaniają i ideowe uwikłania omawianych obrazów filmowych, i potencjał
tkwiący w superbohaterach, i nieoczywiste konteksty towarzyszące relacjom
między gatunkami, interdyscyplinarności, metagatunkowości oraz obrazu jako
takiego. Ten ostatni jest kluczowym punktem odniesienia – odgrywa bowiem
niebagatelną rolę zarówno w przypadku komiksów, jak i filmów nimi inspirowanych.
Publikacja Żaglewskiego to jednak nie tylko błyskotliwe propozycje odczytania
znanych i powszechnie rozpoznawanych tytułów. Książka ta jest również ciekawym
pretekstem do dyskusji na temat popularności i kasowości niektórych filmów,
potencjału tkwiącego w wyspecjalizowaniu się gatunkowym, specyfiki
funkcjonowania rynku filmowego oraz dodatkowych działań promocyjnych prowadzonych
w nowych mediach oraz za pomocą produkcji fanowskich gadżetów.
Tomasz
Żaglewski, Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu
komiksowego, Wyd. PWN, Warszawa 2017.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz