Kolejne
dwie odsłony komiksu „Irena” okazują się równie ciekawe jak część pierwsza.
Mamy tu do czynienia z intrygującym połączeniem komiksu biograficznego i
historycznego z konwencją przystosowania opowieści trudnej i niejednokrotnie
skomplikowanej emocjonalnie do potrzeb młodego czytelnika. Co ciekawe, choć
postaci w czytelny sposób zostają poddane uwiarygodnieniu wizualnemu na
potrzeby dziecka, to jednak te tematy, które dotyczą hitlerowskiego zagrożenia,
przemocy, heroizmu Ireny Sendlerowej i jej pomocników nie ulegają
infantylizacji. To bardzo ważne, gdyż dzięki temu portretowanego świata nie
pozbawiono prawdopodobieństwa i realności. Kiedy Irena przebywa w więzieniu,
wiemy, że jest torturowana, kiedy odbiera dzieci z getta, wiemy, że naraża
własne życie, kiedy „widzi” obok siebie zmarłego ojca, domyślamy się, że tęskni
i że czasami czuje się samotną małą dziewczynką, kiedy podaję rękę
potrzebującym, dostrzegamy, jak ważna była dla niej wierność wyznawanym
wartościom. Szczególnie ważne we wszystkich trzech tomach cyklu jest operowanie
barwami. W pierwszej części znakomicie rozegrano kolorami ciemność
rzeczywistości getta i jasność świata poza jego murami. Tutaj w podobny sposób
sportretowane zostają realia więzienne i wspomnienia z dzieciństwa. Słoneczne,
pełne jasnych, wyrazistych kolorów są też sceny, kiedy Sendlerowa spotyka
dorosłą kobietę, którą uratowała, gdy ta była dzieckiem. Córka ocalonej w
entuzjastyczny sposób wita wybawczynię matki. Znakomicie zostaje tutaj pokazana
ożywcza i krzepiąca siła pamięci oraz przetrwania. Mocno wybrzmiewają też te
rysunki, na których widać Irenę wśród ruin Warszawy, a dawne tereny getta
zaludniają duchy tych, którym Sendlerowa okazała pomoc. Znowu kolory, wyważona symbolika,
odwołanie do rozpoznawalnych obrazów dają efekt – nie waham się użyć tego słowa
– porażający. Bez tanich wzruszeń, ale wzruszająco, bez egzaltacji, ale emocjonalnie,
bez epatowania okrucieństwem, ale z odpowiednim zaakcentowaniem grozy tamtych
czasów. Warto.
Irena:
2/3 Sprawiedliwi, scenariusz: Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël, rysunek:
David Evrard, kolor: Walter, przeł. Małgorzata Fangrat, Wyd. www.timof.pl,
Warszawa 2017; Irena: 3/3 Warszawa, scenariusz: Jean-David Morvan, Séverine
Tréfouël, rysunek: David Evrard, kolor: Walter, przeł. Małgorzata Fangrat, Wyd.
www.timof.pl, Warszawa 2018.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz