Książkę
opatrzono informacją: „Ostatnie dzieło jednego z największych intelektualistów
naszych czasów”. Tymczasem publikacja ta ma w sobie coś, co można by nazwać
pretekstowością – inspiruje więc do dalszych poszukiwań, odsyła skojarzeniowo
do wcześniejszych utworów Baumana, udowadnia jak bardzo wybitny badacz do końca
interesował się tym, co nowe i co zmienia świat wokół nas. Jednocześnie widać w
„Płynnym pokoleniu” ową schyłkowość. Leoncini w refleksji umieszczonej na końcu
książki nie tylko jest pod wrażeniem porozumienia łączącego go z Baumanem mimo
dużej różnicy wieku, ale i przypomina sobie rytm pisania, który w pewnym momencie
został zdeterminowany przez odchodzenie autora „Ponowoczesności jako źródła
cierpień”. W efekcie rozmowa między autorami ma w sobie duży potencjał, ale nie
do końca wykorzystany. Czuje się, że gdyby los pozwolił, dyskusje byłyby
bardziej pogłębione i rozbudowane. Nie świadczy to źle o książce, jednak na
pewno rozpoczynanie przygody z twórczością Baumana od „Płynnego pokolenia” nie
będzie dobrym pomysłem. To raczej tytuł uzupełniający, dopowiadający,
dopisujący pewne rzeczy na marginesie utworów już powstałych, niż dzieło
skończone. Baumana i Leonciniego interesuje współczesność. Skupiają się na
trzech wiodących kwestiach – przemianach skóry, przemianach agresywności i
przemianach seksu i miłości. W pierwszym przypadku możemy się natknąć na
interesujące refleksje dotyczące tatuaży i innych sposobów znakowania ciała.
Praktyki te stają się deklaracją indywidualności oraz ujawnieniem stanu
posiadania, przestają być czymś ukrywanym i rzadkim, a są eksponowane i
powszechne. W kontekście agresji bardzo mocno zostaje zaakcentowany fakt
niewytłumaczalności zła i tego, że niejednokrotnie zło dzieje się bez powodu,
bez uzasadnienia, bez umocowania w narracji przyczynowo-skutkowej. Seks okazuje
się natomiast pretekstem do refleksji związanej z Internetem i zmianą modelu
relacji. To, co stałe, zastępowane bywa świadomie wybieraną tymczasowością. Cały czas chodzi też o uprawdopodobnienie siebie.
Zygmunt
Bauman, Thomas Leoncini, Płynne pokolenie, przeł. Szymon Żuchowski, Wyd. Czarna
Owca, Warszawa 2018.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz