Najnowsza
książka Wiesława Godzica pozostaje w kręgu zainteresowań autora, znanych
czytelnikowi z wcześniejszych jego publikacji. Mam tu na myśli zwłaszcza „Znanych
z tego, że są znani”, polską lekturę obowiązkową z zakresu fenomenu celebryctwa,
a także „Kubę i innych”, gdzie znajdziemy szczegółową analizę postaci Kuby
Wojewódzkiego jako fenomenu polskich mediów, osoby świadomie wchodzącej w
odgrywaną rolę, ale i rolę tę kontestującej. W „Okrakiem na barykadzie” medioznawca
nadal analizuje zjawisko postępującego triumfu celebrytów w przestrzeni
publicznej, skupia się jednak na jego szczególnym kontekście. Próbuje pokazać,
w jaki sposób dziennikarze stają się celebrytami, jak odcinają się od tego
określenia, choć jednocześnie wchodzą w rolę obiektów zainteresowania tabloidów
i portali plotkarskich chętnie i bez zbędnego krygowania się, jak są
postrzegani i czego się od nich oczekuje. Najpierw natkniemy się na bardzo ciekawe
rozważania teoretyczne, z których wynika, że współczesne media zmieniły się na
tyle mocno, że odwoływanie się do tradycyjnego etosu dziennikarskiego staje się
niemalże archaiczne. To ciekawa sugestia, zwłaszcza że na przykład środowisko
reporterów zdaje się być w kontrze do tego typu pesymistycznych wniosków.
Pozwala to, zupełnie na marginesie prowadzonego przez badacza wywodu, zastanowić
się nad regułami rządzącymi dyskursem dominującym oraz nieprzystawalnością
funkcjonowania różnych grup pracujących w mediach. Szczególnie ważne wydają się
rozważania Godzica na temat tego, co dzieje się współcześnie z gatunkami
telewizyjnymi. Nie chodzi w tym wypadku o bicie na alarm z powodu braku ich
czystości, ale raczej o smutną konstatację na temat ich nieważności w
określaniu i definiowaniu nowych trendów i wzorców. Krótkie analizy, których
bohaterami są konkretni dziennikarze, pokazują z jednej strony dotyczący
wszystkich schemat, z drugiej zróżnicowanie tych, którzy stają się bohaterami
newsów plotkarskich. W tle obecne jest, co nie dziwi, przywołanie królującej
współcześnie stylistyki hejtu. Godzic nie ukrywa, że intrygującym zjawiskiem jest
względność postrzegania i wątpliwe umiejętności rozpoznawania faktów wśród
widzów. Świadczą o tym królujące obecnie seriale i programy paradokumentalne, w
których szczególnie interesująca jest złudna i całkowicie pozorna rola
eksperta. Książka Wiesława Godzica to ważny głos na temat tego, jak zmieniają
się media na naszych oczach. Próba opisania tego, co zwykle jest ignorowane i
pomijane, skutkuje interesującymi wnioskami na temat zmian zachodzących w
społeczeństwie oraz postępującej nieistotności tego, co wcześniej budowało –
przynajmniej teoretycznie – sens dziennikarstwa.
Wiesław
Godzic, Okrakiem na barykadzie. Dziennikarze i celebryci, Wyd. Prószyński i
S-ka, Warszawa 2016.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz