Pozornie
obie te książki łączy niewiele. Niewiele i wiele powiedziałby ktoś, nawet
wówczas, gdy mowa byłaby ciągle o owym powierzchownym wrażeniu. Ów łącznik to
memy Marty Frej – celnie komentujące rzeczywistość, inteligentnie obnażające
nasze uwikłanie w płeć na co dzień, wreszcie piętnujące rażące przejawy patriarchalizmu.
W przypadku „Memów i Graffów” prace artystki mają wymiar przede wszystkim
społeczny. Świetnie pokazują na przykład, jak łatwo odtwarzamy schemat pewnych
wzorców i jak uwierające mogą być role, które odgrywamy bez namysłu i w które
wchodzimy bez naszej woli i wyboru. Z kolei memy opublikowane w „Rozmowach na
nowy sezon” nawiązują do oper i baletów omawianych w książce. Ponieważ same
rozmowy utrzymane są w konwencji lekkiej, niezobowiązującej, choć
merytorycznej, wymiany zdań, podobny charakter mają prace Frej. Klasyka, tak
można by rzec, zyskuje tutaj rys współczesności, dzięki czemu czytelnik książki
otrzymuje intrygującą podpowiedź, by kanoniczne teksty kultury traktować jako
pretekst do rozmowy o świecie, w którym jesteśmy „tu i teraz”. W efekcie prace
artystki tylko pozornie pełnią funkcję uzupełniającą do opublikowanych rozmów.
Tak naprawdę komentarze, które są częścią mema, okazują się całkiem ciekawa
puentą do refleksji odwołującej się do konkretnych dzieł i są głosem, który
dobrze rezonuje, jeśli weźmiemy pod uwagę prezentowane dialogi rozmówców.

Agnieszka
Graff, Marta Frej, Memy i Graffy. Dżender, kasa i seks, Wydawnictwo Krytyki
Politycznej, Warszawa 2015; Rozmowy na nowy sezon. Rozmawiają: Ewa Łętowska
& Krzysztof Pawłowski o operach, Paweł Chynowski & Ewa Krasucka o
baletach, Wyd. Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa 2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz