Publikacja
Filiciaka i Tarkowskiego ma dużą wartość popularyzatorską. To zbiór tekstów
publikowanych wcześniej w internetowym „dwutygodniku.com”. Autorzy skupiają się
na tytułowej nowej kulturze, zrównując ją przede wszystkim z nowymi mediami i
wynikającymi z ich korzystania nowymi formami uczestnictwa. Książka podzielono
na trzy części. Pierwsza zatytułowana jest „Alfabet nowej kultury”.
Poszczególne teksty uporządkowane są alfabetycznie, a autorzy w zwięzły,
swobodny i łatwo przyswajalny sposób starają się wyjaśniać tajniki tego, co
często stało się oczywiste, zanim zdążyliśmy to zrozumieć. Hasła te nadają się
doskonale jako pretekst do dyskusji oraz inspiracja do dalszych własnych
poszukiwań. Druga część opatrzona jest sformułowaniem „Archeologia przyszłości”.
W tekstach zamieszczonych w tym fragmencie książki autorów interesuje przede
wszystkim nietrwałość nowoczesności i cywilizacyjnego postępu. Przyglądają się
więc temu, co jeszcze niedawno uchodziło za coś rewolucyjnego, wyjątkowo szybko
jednak stało się czymś archaicznym. Trzecia część zawiera tzw. „Inne teksty”.
Felietonowy charakter publikacji to z pewnością jej duży atut. Zaletą jest
również zgromadzenie wielu kwestii dotyczących nowych mediów w jednym miejscu,
dzięki czemu składają się one na całościowy obraz naszej współczesności
naznaczonej rozwojem technologicznym. Tekstom zamieszczonym w tomie przydałaby
się może trochę dokładniejsza redakcja. Niektóre tezy powtarzają się, co w toku
lektury linearnej da się łatwo zauważyć. Z książki tej można jednak też
korzystać jak ze słownika, wybierając interesującą nas kwestię i na niej się
skupiając. Taki tryb lektury odsłania nie tylko wspomniany na początku popularyzatorski
charakter publikacji, ale i jej użyteczność.
Mirosław
Filiciak, Alek Tarkowski, Dwa zero. Alfabet nowej kultury i inne teksty, Wyd.
Narodowy Instytut Audiowizualny – słowo/obraz terytoria, Warszawa – Gdańsk 2014.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz