piątek, 9 maja 2025

Jaka jest Gdynia? (A. Boćkowska, Gdynia. Pierwsza w Polsce)

 

Napisanie dzisiaj reportażu o mieście wiąże się z dużym ryzykiem. Dlaczego? Ano dlatego, że po pierwsze, taka książka od razu staje się częścią grupy książek będących także projektami skoncentrowanymi na mieście, po drugie, nie tak łatwo jest znaleźć własny język dla opisu miejsca, które z jakiegoś powodu nas ciekawi, po trzecie wreszcie, zdarza się, że miasto wybrane przez twórcę ma już swoich admiratorów i niejako automatycznie nowa książka będzie porównywana z tymi wcześniejszymi. Aleksandra Boćkowska, decydując się na reporterską opowieść o Gdyni, mierzy się właściwie z trzema wskazanymi kwestiami. I wychodzi z tej próby zwycięsko. Trudno co prawda uznać jej książkę za pełną opowieść o mieście, ale nie o taki typ historii chodzi. „Gdynię” należy czytać jako dopowiedzenie, uzupełnienie, historię trochę na opak, wreszcie tekst będący w dialogu z innymi powstającymi o tym mieście. Boćkowska, choć sięga do przeszłości i do mitu miasta szczególnego, to jednocześnie raczej patrzy w stronę teraźniejszości. Zadaje ważne pytania o to, co tak naprawdę pozostało w Gdyni z jej mitu i czy Gdynia XXI wieku jest w stanie stworzyć podobnie mocno oddziałujące na wyobraźnię obrazy, jak te z okresu PRL czy wcześniejsze. Ciekawym zabiegiem okazuje się nieustanne lawirowanie między nowością, byciem kimś z zewnątrz, a osiedleniem i poczuciem, że jest się z tego miasta. Co konstytuuje tożsamość, której fundamenty sięgają miejsca? – to jedno z zagadnień powracających w tle. Na uwagę zasługuje również uchwycenie pewnej ciągłości przy jednoczesnym odnotowywaniu zmian. W tym, co jest lub w tym, co nastało później, mieszkańcy widzą także to, co było. Dzieje się tak dzięki pamięci, wyobrażeniom, poczuciu trwałości mitów kształtujących wizerunek miasta. Intrygujące.

 

Aleksandra Boćkowska, Gdynia. Pierwsza w Polsce, Wyd. Czarne, Wołowiec 2025.


wtorek, 15 kwietnia 2025

Między przeszłością a teraźniejszością (M. Siudak, Opowiem ci Warmię, opowiem Mazury. Praktykowanie reportażu)

 

Najnowsza książka Martyny Siudak to bardzo oryginalny przykład łączenia pracy reporterskiej z namysłem na temat warsztatu i towarzyszących dziennikarskiej pracy wyzwań. Kwestia ta zostaje zaakcentowana już na okładce publikacji. Z jednej strony mamy deklarację opowiadania komuś, objaśniania, zwracania uwagi, ale i wynikającego z tego spotkania z człowiekiem, z drugiej pojawia się sformułowanie praktykowania konkretnego gatunku, a więc zaakcentowania wagi towarzyszącej wyborowi odpowiedniej formy. Ta dwoistość stanowi zresztą szkielet książki. Każdy z reportaży, zamieszczonych w tomie, opatrzony zostaje tekstem, w którym autorka łączy swoje umiejętności analityczne akademiczki i obserwacje typowo dziennikarskie, towarzyszące portretowanym miejscu i ludziom. Dzięki temu połączeniu czytelnik jest dopuszczony do tajników warsztatu, może też uświadomić sobie, jakie wyzwania wiążą się z gromadzeniem materiału oraz budowaniem zaufania u rozmówcy. Zbiór reportaży, wcześniej publikowanych na łamach „Gazety Wyborczej” i już wtedy zapewniających apetyt na taki właśnie tom, poprzedzony jest obszernym tekstem, skoncentrowanym na portretowaniu Warmii i Mazur w reportażach. To wprowadzenie dobrze odsłania potrzebę pisania o tym regionie oraz braki związane z zaniechaniem tego typu opowieści. Reportaże Martyny Siudak dobrze pokazują płynność i ciągłość. Nie są zapatrzone w przyszłość, ale przede wszystkim celnie, wrażliwie i ze znawstwem tematu budują pomost między przeszłością a teraźniejszością. Motywami porządkującymi zaprezentowane w tomie reportaży są trzy kategorie: tożsamość, pogranicze i pamięć. Warto jednak zaznaczyć, że tak naprawdę wszystkie te kwestie wzajemnie na siebie nachodzą, oddziałują, współegzystują. Siudak bardzo świadomie bowiem operuje wspomnianą wcześniej ciągłością. To, co było, kształtuje to, co jest, i wpłynie zapewne na to, co dopiero nadejdzie. Funkcjonowanie „pomiędzy”, czuwanie nad tym, by pamięć pokonała zapomnienie, wreszcie znalezienie kluczowych odpowiedzi na pytania dotyczące tego, „kim jestem?”, powracają w kolejnych tekstach dotyczących ludzi (np. Erwin Kruk, Karol Małłek, Eugeniusz Bielawski, Alfred Czesla, Agnieszka Osiecka), miejsc i inicjatyw (np. Izba Mazurska w Wejsunach, Mazurski Uniwersytet Ludowy w Rudziskach Pasymskich, „Pracownia”), procesów (kwestie mazurskości, warmińskości, niemieckości i polskości). Warmia i Mazury potrzebowały takich reportaży. Zdecydowanie warto!

 

Martyna Siudak, Opowiem ci Warmię, opowiem Mazury. Praktykowanie reportażu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2024.


poniedziałek, 14 kwietnia 2025

Cisza lęku i obojętności (M. Kissinger, Nieobecni. Milczenie wokół chorób psychicznych w rodzinie)

 

Książka Meg Kissinger to ciekawy przykład pisania, które można by określić mianem autobiografizmu w sprawie. Autorka rekonstruuje historię swojej rodziny z perspektywy posiadanej dzisiaj wiedzy, ale i poprzez pamięć milczenia, zagubienia, niejasności, towarzyszących codziennemu życiu wtedy, kiedy była dzieckiem. Ta podwójność wydaje się szczególnie istotna. Dzięki niej udaje się autorce zbliżyć do momentu, w którym tajemnicę zastępuję rodzaj ważnego, bo tożsamościowego katharsis. Na uwagę zasługuje portret matki, kobiety kulturowo i religijnie zobligowanej do rodzenia dzieci, zagubionej w macierzyństwie, popadającej w depresję i rozpaczliwie próbującej odnaleźć się w rzeczywistości. Napięcie towarzyszące jej biografii jest wyjątkowo poruszające. Wiele mówi o zmianach zachodzących w postrzeganiu ról pełnionych przez kobiety, odsłania rysy w społecznie oczekiwanej doskonałości, wreszcie obnaża samotność i wykluczenie. Te ostatnie są doświadczeniem matki podczas pobytów w szpitalu, tych pobytów, o których wszyscy coś wiedzą i o których tak niewiele wiedzą dzieci. Ważne pytanie towarzyszące opowieści Kissinger to nie tylko kwestia zrozumienia, nazwania i zaakceptowania choroby psychicznej, ale też problem samobójstwa. Opowiadając o swojej rodzinie, autorka i dokonuje wiwisekcji na bliskich, i próbuje przeprowadzić proces autoterapii. Jednocześnie świadomie posługuje się wspomnianym autobiografizmem. Nie o wspomnienia tutaj chodzi, ale raczej o analizę przypadku znanego najlepiej i najdokładniej. Książkę Kissinger można również traktować jako rodzaj testamentu dla tych członków rodziny, którzy nie poradzili sobie z własnymi problemami psychicznymi, ale i dla tych, obcych, nieznanych, którzy mają podobne przeżycia i nie umieją znaleźć odpowiednich słów, by rozmawiać o tym, co najważniejsze.

 

Meg Kissinger, Nieobecni. Milczenie wokół chorób psychicznych w rodzinie, przeł. Jan Dzierzgowski, Wyd. Czarne, Wołowiec 2025.